Hvilken type leder er du? og hvilken type leder vil du gerne være?

leder

Det er bestemt ikke et let job at være leder, når man har en masse medarbejdere, som man gerne vil belønne, og en direktion som gentagende vil indføre besparelser i virksomheden.

Der er flere måder, hvorpå man kan håndtere disse situationer, og det handler om at finde en måde, der passer til en selv som person. Dog er det, lige gyldigt hvilken type leder man ønsker at være, en god idé at tage en lederuddannelse, så man får styr på en masse grundlæggende teori og viden.

Motivér dine ansatte

Hvilken af følgende to scenarie, så du helst i sin virksomhed?

  1. En person møder til tiden, fordi personen frygter konsekvenserne ved at komme for sent. Personen skynder sig igang med at arbejde, så der kan fremvises afsluttede opgaver, når dagen er omme, der kan retfærdiggøre personens stilling.
  2. En person møder til tiden, fordi personen er motiveret og har føler en glæde ved at komme ind på arbejde. Personen begynder arbejdet med målet om at skabe værdi for virksomheden. Personen frygter ikke sin stilling, da personen ved, at der ydes det optimale hver dag, og at der skabes værdi.

De fleste vil sige nummer 2 – uden tvivl. Person nummer to vil med stor sandsynlighed vise sig at være den mest kreative og engagerede, hvilket vil skabe de bedste resultater. Der er brug for kreativitet i enhver virksomhed, så der hele tiden kan tænkes i nye produkter, arbejdsgange, materialer eller lign.

Vi kan oversætte ovenstående to personer til to typer af leder:

  1. En leder, der fortæller sin ansatte, at personen skal løse en masse opgaver, og altid sørge for at noterer ned, hvad personen laver, så de er sikre på, at der er arbejde nok.
  2. En leder, der lader den ansatte styre sin dagligdag inden for nogle løse rammer. Lederen tjekker aldrig op på antallet af løste opgaver, men på resultater og visioner.

Hvis du gerne vil have “Person 2”-ansatte, skal du selv være en “Leder 2”-type.

Brug din tid der, hvor den er bedst givet ud

Mange ledere bruger unødvendigt meget tid på at holde styr på ting, som de ansatte selv kunne holde fint styr på. Hvis du forsøger at praktiserer micromanagement, ender du med at bruge al din tid på småting, hvilket vil fjerne fokus fra det vigtige – nemlig helhedsbilledet.

Som leder er det vigtigt, at man har overblikket, og at man kan udstikke de rette guidelines. Hvis man f.eks. er leder af et webbureau, skal man ikke sige til en designer “Du skal designe en hjemmeside til en psykolog, hvor der er en lys blå kasse i midten til indholdet, en menu i venstre side og det her billedet i toppen”, men i stedet sige “Du skal lave en hjemmeside for en psykolog. Målgruppen er ældre mennesker, hvorfor en synlig struktur er vigtig. Vi har fået dette billede, som kunden ønsker i designet”.

Så har du sparet tid på, ikke at skulle udtænke hele designet, og samtidigt motiveret din medarbejder til at være kreativ.

Hav den rette udstråling

Når man står i spidsen for en række mennesker, er det vigtigt, at man har den rette udstråling. Man kan påvirke sin afdeling meget – både positivt og negativt – med sin udstråling.

Forestil dig følgende to leder:

  1. En leder, der sidder bag sin computerskærm, og knap nok løfter hovedet, når folk kommer ind, og kun lige anstrenger sig til et sløvt “Godmorgen”.
  2. En leder, der lige flytter sig en halv meter væk fra computeren, retter sig op, kommer med et ordenligt “Godmorgen” og lige spørger ind til, hvad personen har af arbejdsopgaver for dagen.

“Leder 2” viser klart mere overskud, og vil påvirke medarbejderen langt mere positivt.