Få bedre søvn og bedre livskvalitet

sov godt

Alt for mange af os har problemer med at sove om natten. Man har svært ved at falde i søvn i starten og vågner typisk midt om natten, hvorefter man så ligger og roterer sig i irritation, og hvis man er heldig, falder man i søvn igen i måske en times tid, inden man skal op og af sted på arbejdet. Den dårlige nattesøvn påvirker typisk hele ens dag, og på længere sigt bliver ens helbred også påvirket af det. Det er derfor livsnødvendigt, at man får tilstrækkeligt med søvn hver dag. I dette indlæg kan du læse om, hvordan dårlig nattesøvn kan have en indvirkning på dit liv, og hvordan du eventuelt kan lære at sove bedre.

Påvirkningen af utilstrækkelig søvn

Den dårlige nattesøvn påvirker først og fremmest dit humør. Hvis ikke du får tilstrækkeligt med søvn om natten, vågner du op med et dårligt og irritabelt humør. Du føler dig uoplagt og træt, og typisk har du slet ikke lyst til at lave noget resten af dagen. Det dårlige humør fra morgenstuden vil påvirke resten af din dag, idet du ikke vil være i stand til at gøre dit bedste på jobbet eller i skolen, og det vil føre til et dårligere resultat og eventuelt andre problemer.

Der findes også undersøgelser, som viser, at en dårlig søvnrytme kan forstyrre dit stofskifte og ændre på hormonbalancen i din krop. Dette øger risikoen for aldersbetingede sygdomme som for eksempel type 2 diabetes, forhøjet blodtryk, fedme og endda kræft. Mangel på søvn medfører også stress, idet din krop bliver sat i en slags alarmberedskab, som øger niveauet af stresshormoner og forhøjer blodtrykket markant. Bliver du ramt af stress, får du samtidig et ringere livskvalitet, et svækket immunforsvar og dårligere og reduceret mental styrke.

Træn dig selv i at sove bedre

I bund og grund har de fleste mennesker fra naturens hånd en normal søvnrytme, da alle har det samme behov for søvn, men dårlig søvn kan skyldes andre faktorer såsom problemer i ens liv, dårlige vaner eller  dårlige fysiske forhold. Mange af disse forhold kan man selv forbedre for at få en bedre nattesøvn, men det kræver, at man er indstillet på at lave nogle ting om i sit liv.

Man kan eksempelvis finde frem til roden af problemerne, som man oplever i hverdagen, og få en definitiv løsning på dem. Dernæst kan man se på, hvilke dårlige vaner man har i forbindelse med søvn. Det kan godt være, at man går alt for sent i seng, at man ikke spiser nok aftensmad, eller at man spiser for meget og af en dårlig kost, eller at man ikke får rørt sig nok om dagen. Gør man noget af de ovennævnte, skal man overveje at lave det om, og typisk vil man med det samme opleve forbedringer i forbindelse med søvnen.

Udover de ovenstående blokeringer kan fysiske forhold også påvirke nattesøvnen. Typisk sover man dårligere, hvis de fysiske forholde ikke er optimale. For at få en bedre søvn skal man sørge for at soveværelset er helt mørkt, der skal være fred og ro, og man skal have en god seng, som passer til ens krop og behov. Hvis du sover dårligt i din seng, kan det være en god idé at udskifte den med en ny. Du kan eventuelt gå ind på www.sengeland.dk for at finde en seng, som dækker dine behov, og få en bedre nattesøvn allerede i dag.