Test markedet før du tjener pengevia M3 Panel

Test dit marked før du lancerer

Før du går i gang med at bruge mange penge på at bygge og markedsføre din ide, kan det være en god ide at teste, om markedet overhovedet er interesseret i, hvad du kan tilbyde. På den måde undgår du at have investeret flere hundrede tusinde kroner eller måske millioner i et foretagende, som ikke har nogen gang på jorden.

Hvordan du tester du dit koncept

Der findes en række aktører på markedet, som kan hjælpe dig med at teste dit koncept, bla. Bilendi, som også driver deres panel på M3panel.dk, som vi vil bruge i dette eksempel.

Når du kontakter Bilendi, hjælper de dig med at scope dit projekt. Er det fx den almene dansker der er i din målgruppe, vil undersøgelsen basere sig på dem. Ønsker du at lave en undersøgelse af en ny natklub, vil målgruppen nok med fordel kunne begrænses til en yngre målgruppe over 18 år. I denne sammenhæng rettes undersøgelserne også til, så du undgår ledende spørgsmål, uforståelige ord og sætninger og meget andet, så din analyse bliver så retvisende som muligt, og du får svar på det du har brug for.

Når projektet er fastlagt, benytter Bilendi sig af M3panel, hvor en stor mængde danskere har tilmeldt sig til at besvare spørgeskemaer. De respondenter, som du, sammen med Bilendi, valgte skulle undersøges, udvælges nu i M3panel, hvorefter disse kontaktes med dit spørgeskema.

I løbet af få dage, vil du have resultaterne klar, så du med langt højere grad af ro i maven, kan gå videre (eller forkaste) dit projekt. Hvis du har brug for investorer til dit projekt, vil det også nogle gange være påkrævet, eller i hvert fald hjælpe, at du har undersøgt markedet og konkurrencen på forhånd, før der bliver lagt penge på bordet.

En markedsundersøgelse koster penge, lige som alle andre services og ydelser. Hvis dit projekt kun kræver en meget lille investering, vil det måske ikke være relevant at undersøge. Måske er din målgruppe også så snæver og svær at finde, at det vil blive meget dyrt at undersøge. Generelt vil det være billigere at undersøge, jo større fænomenet er, hvilket er et udtryk for, hvor stor en del af befolkningen, der har de kriterier der skal til for at du ønsker at have dem med i undersøgelsen.